W natłoku narastającego stosu dokumentów, które trzeba wypełniać oraz składać na każdym kroku zrozumiała jest wątpliwość co do ich szczegółów. Potęguje to także wszechogarniająca automatyzacja urzędów. Powoduje, iż niejasnym staje się fakt czy dany formularz należy złożyć, czy wykonuje to za nas odpowiednia jednostka administracyjna. Dany kłopot dotyczy przede wszystkim najważniejszych dokumentów, z których jesteśmy rozliczani. Taka sytuacja ma miejsce z PIT-11A, czyli jednym z najbardziej powszechnych formularzy podatkowych. W tym artykule poznasz odpowiedź na pytanie czy PIT-11A trzeba rozliczyć z ZUS.
PIT-11A – co to jest?
PIT-11A to formularz podatkowy wydawany przez ZUS bądź też KRUS, dokumentujący dochód z tytułu świadczeń socjalnych w roku podatkowym. W skrócie to dokument otrzymywany przez osoby, które korzystały ze zwolnienia, urlopu lub renty. Wystawiany jest także podatnikom korzystającym z urlopu macierzyńskiego lub świadczenia chorobowego. PIT-11A zawiera przede wszystkim wysokość uzyskanych dochodów, lecz także (w odróżnieniu od PIT-11) zawiera informacje kwocie wypłaconych świadczeń oraz zaliczki na podatek pobieranej przez organ wydający decyzje w sprawach świadczeń.
Czy PIT-11A należy rozliczyć i dlaczego?
Odpowiadając na główne nurtujące nas pytanie. Tak, PIT-11A musi rozliczyć każda otrzymująca go osoba. Nieuzupełnienie tego formularzu może skutkować wieloma bolesnymi konsekwencjami płynącymi z Urzędu Skarbowego. Skutkami może być:
- brak zwrotu nadpłaty podatku
- odsetki za zwłokę
- kara grzywny
- dopłata podatku
Takie konsekwencje możliwe są także przy nieprawidłowym złożeniu wniosku. Dlatego ważne jest poprawne wypełnienie danego dokumentu, a w przypadku błędów szybkie wprowadzenie korekt. Odnosząc się do drugiego zawartego pytania, dlaczego jest to ważne musimy zrozumieć, iż jest to formularz, dzięki któremu możliwe jest poprawne rozliczenie podatnika, którego dochody nie ograniczają się tylko do tych uzyskanych z tytułu pracy, ale także z innych źródeł ( w domyśle świadczeń).
Kogo dotyczy rozliczenie PIT-11A?
Rozliczenie PIT-11A dotyczy osób, które w danym roku podatkowym były beneficjentami świadczeń społecznych. Należy tu wyróżnić: rencistów, emerytów, osoby pobierające zasiłek macierzyński oraz zasiłek chorobowy. Dokument wysyłany jest na początku roku, a jego zawartość często używana jest w rozliczaniu PIT-u-37.
Podsumowanie
Świat formularzy oraz dokumentów podatkowych nie jest przestrzenią, której należy się bać. Oczywiście występuje tu wiele szczegółów i praw, których obowiązkowo należy przestrzegać. Natomiast są one łatwe w przyswojeniu i wdrożeniu w życie. W tej oraz wielu innych kwestiach jak zawsze nasza firma służy pomocą.